W marcu 2023 r. Google rozpoczęło proces tworzenia i konfigurowania automatycznych kont Google Analytics 4 dla wszystkich klientów Google Universal Analytics. Konfiguracja nowej usługi zakłada przeniesienie analogicznych ustawień z GUA do GA4 w zakresie wybranych zdarzeń konwersji, linków Google Ads czy istniejących tagów.

Z technicznego punktu widzenia, konfiguracja nowej usługi realizowana jest za pośrednictwem Połączonego Tagu Witryny (Connected Site Tag), który wykorzystując istniejące tagi gtag.js lub analytics.js, realizował będzie wysyłkę informacji do Google Analytics 4. Początkowo Google warunkowało przeprowadzenie tego procesu samodzielnym wyłączeniem automatycznej konfiguracji przed 28 lutego 2023 r.

Jeśli pierwszy raz o tym słyszysz i na Twoim koncie Google Universal Analytics automatyczny proces nie został wyłączony, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem, dziś Twoja usługa GA4 została już stworzona. Co ciekawe, Google włączył Cię do procesu nawet jeśli wcześniej zostało już ręcznie utworzone konto Google Analytics 4 – wyjątkiem są jedynie użytkownicy płatnej wersji Google Analytics tj. Universal Analytics 360.

Google stworzyło Ci automatycznie nową usługę GA4. Wszystkie dane są na swoim miejscu?

Na pierwszy rzut oka, mogłoby się wydawać, że automatyczne utworzenie i konfiguracja nowej usługi GA4, wraz z przeniesieniem analogicznych ustawień z Google Universal Analytics to świetne rozwiązanie. Jednak czy tak rzeczywiście jest?

Podstawową kwestią jest zmiana sposobu gromadzenia, strukturyzowania oraz raportowania danych w Google Analytics 4. W GUA model opierał się o 4 główne elementy: User, Session, View, Hit, czyli Użytkownik, Sesja, Odsłona, Zdarzenie, a w Google Analytics 4 jest to User, User Property, Event, Parameter, choć w ramach porównania do „Universala” można uprościć to do User, Event, czyli Użytkownik i Zdarzenie. GA4 to nie ewolucja, a rewolucja „Analytics’a” jakiego znaliśmy do tej pory, a co za tym idzie, automatyczne przeniesienie ustawień i danych konfiguracyjnych usługi może nie zadziałać poprawnie.

Automatycznie stworzona usługa GA4 nie będzie poprawnie zbierała wszystkich danych analogicznie do tych, które dziś widzisz na swoim koncie Google Universal Analytics. W szczególności będzie to zauważalne w zakresie parametrów e-commerce, które będą gromadzone tylko w przypadku odpowiedniej implementacji bezpośrednio w gtag’u – w innym przypadku dane o konwersjach mogą nie być zbierane lub ich strukturyzowanie w GA4 będzie błędne.

Czas na porządki.

Automatycznie skonfigurowana usługa GA4 to nie koniec świata – są gorsze rzeczy, jak choćby brak jakiejkolwiek konfiguracji konta Google Analytics. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia – pierwszym z nich jest dokładna analiza i porównanie danych zbieranych w nowej usłudze, z tymi, które mieliśmy do tej pory w „Universal’u”. Taki proces wymaga skrupulatności i cierpliwości podczas weryfikacji wszystkich parametrów. Następnie brakujące elementy należy odpowiednio uzupełnić w nowo skonfigurowanej usłudze. Z założenia, jest to rozwiązanie mimo wszystko prostsze – większa część parametrów będzie zbierała się poprawnie, a do nas należy uzupełnienie tych pozostałych. Warto jednak pamiętać, że automatyczna konfiguracja ma podstawowy zakres i nie wykorzystuje wszystkich możliwości nowego podejścia GA4.

Drugim rozwiązaniem, bardziej skomplikowanym, choć najlepszym z punktu widzenia pełnej kontroli nad strukturą i raportowaniem danych, jest stworzenie nowej usługi GA4 ręcznie w oparciu o własne przemyślenia, potrzeby i wnioski płynące z dotychczasowego wykorzystania GUA. Ta metoda daje nam pewność, że zbieramy odpowiednie dane, znamy ich źródło i uwarunkowania, a w konsekwencji w większym stopniu możemy wykorzystać je jako podstawę do podejmowania odpowiednich decyzji strategicznych i biznesowych.

Źródła:
https://support.google.com/analytics/answer/12938611?hl=pl#zippy=,tematy-w-tym-artykule
https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl.
https://support.google.com/analytics/answer/12938611?hl=en&ref_topic=10737980#zippy=,in-this-article