Podstawowym założeniem zarówno Google Universal Analytics, jak i Google Analytics 4 jest śledzenie, gromadzenie, strukturyzowanie i wizualizowanie danych statystycznych serwisów internetowych (stron www, e- commerce). Choć samo założenie pozostaje niezmienne od 1997 roku, kiedy powstała pierwsza wersja „Analytics’a” autorstwa Urchin Software Corporation (o historii przeczytasz więcej tutaj), to GA4 zmienia zasady tej gry.

Google Universal Analytics umożliwiał (formalne wyłączenie usług GUA nastąpiło 1 lipca 2023 r. – przeczytaj więcej) śledzenie wyłącznie stron internetowych i witryn e- commerce – brakujące możliwości w zakresie analityki aplikacji mobilnych trzeba było realizować za pośrednictwem innych narzędzi, np. Firebase Analytics. Z kolei pierwotnym założeniem podczas prac nad nową wersją Google Analytics było śledzenie aplikacji mobilnych, a następnie obu platform jednocześnie (App + Web), dzięki czemu w GA4 możemy konfigurować strumienie danych z witryn internetowych, aplikacji mobilnych w systemie Android oraz aplikacji mobilne w systemie iOS.

Po 3 wersjach Google Analytics, opierających się o kod napisany jeszcze w latach dziewięćdziesiątych przez Urchin Software Corporation, Google postanowiło, że „Universal” będzie tą ostatnią bazującą na dotychczasowych rozwiązaniach technicznych. Google, wraz z zakończeniem ewolucji, rozpoczęło rewolucję, zmieniającą strukturyzowanie danych, które znaliśmy dotychczas. Założenia obu wersji Google Analytics są jednakowe, jednak GA4 daje nam o wiele większe możliwości gromadzenie i analizy danych o użytkownikach odwiedzających stronę internetową lub korzystających z aplikacji mobilnej.

Czas rzeczywisty, Odbiorcy, Pozyskanie, Zachowanie, Konwersje – co dalej z dotychczasowymi raportami?

Interfejs w Google Universal Analytics przyzwyczaił nas do gotowych, skonfigurowanych automatycznie raportów, podzielonych na 5 głównych obszarów
– Czas rzeczywisty,
– Odbiorcy,
– Pozyskanie,
– Zachowanie,
– Konwersje.

Pierwszy z nich odnosił się do aktywności użytkowników w witrynie w niedalekiej przeszłości – od 5 do 30 minut w zależności do metryki, prezentując dane dotyczące m.in. rodzaju urządzenia, wygenerowanych odsłon, czy wysłanych zdarzeń. Obszar „Odbiorcy” to zbiór wszystkich dany dotyczących odbiorców, inaczej użytkowników naszej witryny, a w zakładce „Pozyskanie”, Google prezentowało źródła ich pozyskania. Obszary „Zachowanie” i „Konwersje” to już bezpośrednia aktywność użytkowników w naszej witrynie, wygenerowane podczas trwania danej sesji. To ostatnie stwierdzenie jest kluczowe z punktu widzenia różnic pomiędzy Google Universal Analytics i Google Analytics 4 – w nowej odsłonie „Analytics’a” podstawowym parametrem, na którym oparte są pozostałe metryki, jest Użytkownik, a nie Sesja, jak miało to miejsce w GA3.

W podstawowym układzie interfejsu GA4, nie znajdziemy zakładek opisanych powyżej i choć technicznie jest możliwość ich odtworzenia, aby maksymalnie upodobnić „czwórkę” do znanego nam podziału, to warto byłoby się zastanowić czy warto. Interfejs Google Analytics 4 proponuje nam 3 główne obszary:
– Raporty,
– Eksplorowanie,
– Reklamy.

Teoretycznie podział może wydawać się gorszy od dotychczasowego, ale de facto możliwości jakie daje nam GA4 są zdecydowanie większe i tylko kwestią czasu jest przyzwyczajenie do „nowego”.

Obszar „Raporty” jest namiastką tego co znaliśmy dotychczas i znajdziemy w nim podział wewnętrzny, nazwany przez Google „Cyklem życia”, który już samymi nazwami będzie kojarzył się z GUA, czyli kolejno:
– Pozyskanie,
– Zaangażowanie,
– Generowanie przychodu,
– Utrzymanie.

Z punktu widzenia procesów biznesowych, podział ten idealnie odpowiada potrzebom odpowiedniego śledzenia i analizy działań w zakresie pozyskania klienta, jego zachowania i przełożenia na efekty, a finalnie utrzymania.

Obszar „Reklamy” odnosi się do działań reklamowych, pozyskania i efektywności w ramach konkretnych ścieżek konwersji. Znajdziemy w nim dane podzielone na „Wydajność” oraz „Atrybucja”. Ostatnią, jednak prawdopobnie najważniejszą zakładką jest obszar „Eksplorowanie”. Brzmi najbardziej tajemniczo, ale odpowiednie jej wykorzystanie może uwolnić niespodziewany potencjał i dostarczyć zaskakujących danych analitycznych.

Eksplorowanie – wykorzystaj niewykorzystywany potencjał

Obszar „Eksplorowanie” może być wyzwaniem dla kogoś, kto nie miał dotychczas styczności z narzędziami analitycznymi i pełne wyjaśnienie wszystkich możliwości wymaga zupełnie osobnego artykułu, choć na pewno jest tematem wartym uwagi. Głównym założeniem tej zakładki jest eksploracja danych zgromadzonych w GA4 w sposób swobodny, tworząc raporty dokładnie odpowiadające aktualnym potrzebom. Podział wewnętrzny składa się z 3 możliwości:
– Eksploracja swobodna,
– Eksploracja ścieżki,
– Eksploracja sekwencji ścieżki.

Twórcy GA4 pozostawili również 4 opcję „Pusty”, czyli możliwość stworzenia raportu całkowicie od „czystej, białej kartki”. Każda z opcji Eksploracji wymaga skrupulatnej konfiguracji raportu, na podstawie Zmiennych, w ramach których definiować możemy Segmenty, Wymiary i Dane oraz Ustawień, wśród których znajdziemy możliwość zdefiniowania Metody (np. Eksploracja kohort), Wizualizacji (np. Wykres liniowy), Porównania, a także konkretnych Kolumn, Wierszy, Wartości i Filtrów.

Podsumowując, czy GA4 daje nam to samo, co dawało do tej pory GA3?

Generalnie tak – daje nam co najmniej to samo. Jednak GUA można byłoby porównać do podróży Fiatem 126p na wakacje – dawał radę? Dawał. Spełniał swoje zadanie, czyli dostarczał całą rodzinę do celu. W „swoich czasach” był odpowiednim rozwiązaniem. GA4 w porównaniu do wspomnianego Fiata jest nowym modelem Mercedesa klasy E – cel zostanie osiągnięty, ale warunki, możliwości, wygoda i potencjał pozostawiają w tyle małego („dużego”), rodzinnego fiata. GA4 jest narzędziem, które zmieniając dotychczasowe podejście „Analytics’a” do strukturyzowania danych, wprowadza analitykę w XXI wiek. Tylko od nas zależy czy wykorzystamy odpowiednio ten potencjał.